والدين تنها از كودك ميخواهند تا عبارت داراي لكنت سمعك يونيترون خويش را اصلاح نمايد. از اين رو والدين بايد در مكان و زماني خاص و مناسب از كودك بخواهند كه اين كار را به شيوهاي صحيح و مطمئن به انجام رساندبرنامه ليدكامب به كنترل سرعت يا ايجاد تغيير در شيوه معمول گفتار كودك نمي پردازد. همچنين برنامه ليدكامب با اين باور كه عوامل محيطي باعث بروز يا تداوم لكنت (يا هردو) هستند، به اعمال تغيير در محيط زندگي كودك دست نميزند.بازخوردهاي كلامي والدين نبايد تهديدكننده، شديد و يكنواخت باشند، زيرا در غير اين صورت نتايج درمان ناخوشايند خواهد بود. برنامه ليدكامب چگونه اجرا ميگردد؟ روش اصلي ارائه خدمات درماني در برنامه ليدكامب مبتني بر حضور هفتگي كودك و والد (ياوالدين) در كلينيك ميباشد تا درمانگر روند درمان را به والد(يا والدين) آموزش دهد.. اصل درمان در برنامه ليدكامب بر اين منوال است كه والدين با پيشرفت و بهبودي كودك بايد مهارت هاي جديدي را كسب نمايند. در واقع انجام كارهاي يكسان در جلسات هفتگي كلينيك حاكي از آن است كه پيشرفت كارها به خوبي صورت نمي گيرد. درمان براي هر كودك بطور فردي ارائه ميگردد. بنابراين در ابتداي برنامه ليدكامب يعني زماني كه والدين هنوز در حال يادگيري بازخوردهاي كلامي مختلف هستند، تنها اجازه دارند تا در يك گفتگوي سازمانيافته به ارائه دقيق بازخوردهاي كلامي بپردازند. سرانجام بازخوردهاي كلامي سازمانيافته كه توسط والدين ارائه ميگردد باعث ميشود تا كودك به درمان عادت نمايد و والدين نيز ميتوانند در هنگام وقوع مشكل پيامهاي مفيد و مثبتي را به كودك خود منتقل نمايند. بدين ترتيب پس از تسلط والدين بر مهارتهاي پيش نياز درمان و رضايتمندي كودك از اين روش، نوبت به ارائه بازخوردهاي كلامي در محيطهاي سازمان نيافته روزمره ميرسد. درمانگر در آغاز هر جلسه كلينيكي يك سنجش عيني از شدت لكنت كودك به عمل ميآورد كه اين سنجش بر مبناي شمارش تعداد موارد لكنت در طي گفتگو با درمانگر ميباشد. اما سنجش مهمتري كه از سوي والدين انجام ميگردد، شامل يك معيار 10 نمرهاي اندازهگيري شدت است كه به سنجش شدت لكنت ميپردازد. اين معيار ساده و مرسوم هر روز توسط والدين جهت ثبت شدت لكنت دركودك بكار ميرود. بدين ترتيب آنها از شدت لكنت كودك مطلع ميگردند و درمييابند كه حداكثر و حداقل آن در چه زمان و مكاني بوقوع پيوسته است. بنابراين سنجشهاي داخل و خارج از كلينيك اطلاعات مهمي را براي برنامه ليدكامب فراهم ميآورد: مثلاً اينكه آيا درمان تأثيري دارد؟دو مرحله برنامه ليدكامب برنامه ليدكامب در دو مرحله به اجرا درميآيد. مرحله 1 برنامه ليدكامب بدنبال آن است كه كودك در موقعيتهاي گفتاري روزمره، ديگر دچار لكنت نشود. اين مرحله زماني به انتها ميرسد كه لكنت به حداقل ميزان تعيين شده برسد. بخش ديگري كه در اين قسمت از درمان وجود دارد، سنجشهاي گفتار ميباشند..مرحله 2 برنامه ليدكامب نيز قسمتي از درمان است كه در ساير برنامههاي درماني با اصطلاح «ثبات» از آن ياد ميشود. والدين در اين مرحله بتدريج بازخوردهاي كلامي را كنار ميگذارند و همزمان با كاهش مراجعه به كلينيك، مسئوليت كامل درمان را به عهده ميگيرند.سه نوع سنجش لكنت در برنامه ليدكامب به كار ميرود كه دو مورد از آنها سنجشهاي رفتاري بوده و ميزان و فراواني لكنت را مورد ارزيابي قرار ميدهند. يك مورد از اين سنجشها نيز سنجش غيررفتاري است كه شامل قضاوت در مورد شدت لكنت ميباشدميزان لكنت: شامل تعيين درصد هجاهاي لكنت شده (SS%) ميباشدشدت لكنت : شامل نمرهدهي در معياري است كه بالاترين نمره آن به لكنت بسيار شديد و پايين ترين نمره آن به فقدان لكنت اشاره داردفراواني لكنت : سنجش ميزان وقوع لكنت در يك دوره زماني كه به آن ميزان لكنت در گفتار بر حسب دقيقه (SMST) گفته ميشود
منبع :
https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%db%8c%d9%88%d9%86%db%8c%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%86/